top of page

Copilul tau mananca mai mult decat de obicei in aceasta perioada?

Actualizată în: 29 mar. 2023

Ati observat ca cel mic vine si va spune ca ii este foame la o ora dupa ce a mancat? Sau ca simte nevoia sa rontaie ceva in permanenta? Acest comportament reprezinta ceea ce specialistii numesc mancatul emotional.



mancatul emotional


Izolarea este o perioada diferita si dificila pentru copii. Intregul lor program s-a schimbat: nu mai ies afara nici macar pentru drumul pana la gradinita/scoală si inapoi. Sa nu mai vorbim despre ora de joaca din curtea gradinitei sau din parc. Acum cursurile se desfasoara online iar activitatile fizice sunt realizate in casa (gasiti idei de jocuri pentru copii la noi pe pagina).


Cu toate ca cei mici sunt obisnuiti sa petreaca mult timp inauntru, speram ca le limitati in continuare accesul la tableta si televizor si ca le gasiti activitati interesante de facut in casa.


Copiii simt ca le lipseste ceva in aceasta perioada si, este posibil sa recurga la mancare pentru a compensa acest lucru.

Pentru a evita ca acest comportament sa devina metoda lor de a face fata situatiilor stresante, este nevoie sa le oferiti alternative de gestionare a emotiilor din aceasta perioada: furie, tristete, plictiseala sau anxietate.


Mancatul pe fond emotional poate duce la o stima de sine scazuta si la evitarea colegilor si atunci cand perioada de izolare se va incheia. In plus, acesta se poate transforma in mancat compulsiv si poate duce la obezitate.


Prin mancatul pe fond emotional se reprima emotii si astfel descarcarea emotionala sanatoasa nu are loc.

Ce puteti face?

  • In momentul In care cel mic vine si va spune ca ii este foame sau ca vrea sa rontaie ceva, il puteti intreba daca este trist, daca se simte singur, daca este plictisit si daca ar dori sa ii sugerati o activitate sau sa faceti un joc impreuna cu el.

  • Copiii nu stiu cum sa-si satisfaca nevoia de conectare si este posibil sa ceara mancare cand de fapt isi doresc sa se conecteze la nivel emotional cu dumneavoastra. Asa ca, puteti sa va desprindeti cateva minute din activitatea pe care o desfasurati pentru a-i oferi copilului o îmbrătisare, o sedinta de gadilat, pentru a face un puzzle impreuna, pentru a picta, poate chiar pentru a gati impreuna, pentru ca astfel se va cultiva si rabdarea necesara pana va fi pregatita si pusa masa, activitate la care va poate oferi ajutor.

  • Validati-i emotiile, fii prezenti atunci cand apare furia sau plansul, aratati-i ca sunteti acolo pentru el. Spuneti-i ca este normal sa se simta trist sau furios.

  • Respectati in continuare orele de masa si ideal ar fi sa aveti la indemana gustari sanatoase precum morcovul sau fructe, fara continut mare de zahar intre mese.

  • Oferiti-i copilului alternative atunci cand se plictiseste, astfel încat acesta sa isi dezvolte creativitatea si sa nu se refugieze in dulciuri.

  • Invatati-l pe copil sa sesizeze senzatiile de foame si sa faca diferenta intre foame si pofta.

  • Explicati-i efectele negative ale mancatului pe fond emotional.

  • Si nu in ultimul rand oferiti un exemplu pozitiv legat de alimentatie. Copiii invata cel mai bine imitându-i pe parinti. Daca ei observa ca rontaiti in momentele de stres, de furie sau de suparare, vor prelua si interioriza acest comportament.

  • Petreceti timp de calitate impreuna cu copilul in aceasta perioada, impliniti-i nevoile, oferiti-i atentie, redirectionati-l in momentele de plictiseala si veti observa cum nevoia lui de a rontai se va diminua si astfel veti preveni mancatul emotional, suprimarea emotiilor si va veti distra impreuna cu cel mic!

Autor Psiholog Roxana Guramba

965 afișări

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page