top of page

Terapia ABA - Applied Behavior Analysis

Terapia ABA - Applied Behavior Analysis - este o stiinta a comportamentului uman.

Este un proces de aplicare sistematica a interventiilor bazate pe principiile invatarii cu scopul de a imbunatatii comportamentele adaptative si achizitiile necesare adaptarii la mediu. Analiza comportamentala aplicata este o tehnica prin care se evalueaza mediul in care traieste o persoana, apoi se fac anumite schimbari cu scopul de a produce imbunatatiri semnificative in comportamentul uman, in sensul adaptarii acesteia la cerintele mediului social.

Terapie realizata in Cabinet Andreea Dumitru, psiholog atestat de Colegiul Psihologilor din Romania in specialitatea Psihologie Clinica; inregistrat in Registrul furnizorilor de servicii psihologice privind desfasurarea activitatii profesionale de interventie psihologica pentru persoanele diagnosticate cu tulburari din spectrul autist, din data de 25.05.2021.

 

Specializare: Psihologie clinica, Logopedie, Psiholog inregistrat la Colegiul Psihologilor din Romania in registrul TSA.

A - B - C

Relatia dintre comportamente si mediul inconjurator este descrisa de principiile conditionarii operante care are 3 componente:

  1. ANTECEDENT – situatia in care a aparut comportamentul respectiv;

  2. COMPORTAMENT – actiunea intreprinsa ca reactie la antecedent;

  3. CONSECINTA – ce s-a intamplat imediat dupa aparitia comportamentului;

Ce este SD?

SD-ul (Stimulul discriminativ) este instructia pe care o dam copilului, o intrebare pe care o adresam si care necesita un raspuns, sau un gest care indica raspunsul pe care il asteptam (de exemplu: tinem o jacheta deschisa ii fata copilului pentru a-i indica sa se imbrace).

 Atunci cand ne dorim un anumit raspuns este important sa urmarim cateva principii ale unui SD corect:

  1. Ne asiguram ca avem atentia copilului;

  2. Folosim cat mai putine cuvinte, care indica clar raspunsul dorit si folosim o voce ferma;

  3. SD-ul se da o singura data, apoi se asteapta raspunsul copilului;

  4. Daca raspunsul este cel corect, se recompenseaza;

  5. Daca raspunsul este gresit, oferim ajutorul necesar, astfel incat copilul sa indeplineasca cerinta;

  6. SD nu se ofera sub forma de intrebare pentru a nu lasa copilului oportunitatea de a refuza;

 

SD corect: „Hai sa strangem jucariile”

SD gresit: „Vrei sa ma ajuti sa strangem jucariile? Uite ce dezordine am facut. Trebuie sa strangem inainte de masa…”

Este important sa folosim doar un SD o data pentru a oferi copilului mai multe oportunitati de a primi recompensa.

Ce este recompensa?

Recompensa este ceea ce oferim copilului imediat dupa aparitia comportamentului dorit pentru a incuraja mentinerea acestuia.

Recompensa pozitiva:

  • Primara - un intaritor, natural al comportamentului, pe care copilul il considera placut (de exemplu: o bucata de ciocolata).

  • Secundara - un intaritor care este invatat ca fiind placut prin alaturarea acestuia cu unul primar (de exemplu: o lauda).

Recompensa negativa - inlaturarea unui obiect sau a unui stimul pe care copilul il considera neplacut (de exemplu: oprirea unei melodii).

Pentru ca un obiect sa indeplineasca functia de recompensa, el trebuie sa fie oferit imediat si doar in urma unui raspuns corect.

Daca copilului ii place ciocolata si o primeste atunci cand isi strange jucariile, dar mananca ciocolata de fiecare data cand isi doreste, atunci ciocolata nu indeplineste functia de recompensa.

Terapia ABA

Terapia ABA - Applied Behavior Analysis - este o stiinta a comportamentului uman.

Este un proces de aplicare sistematica a interventiilor bazate pe principiile invatarii cu scopul de a imbunatatii comportamentele adaptative si achizitiile necesare adaptarii la mediu. Analiza comportamentala aplicata este o tehnica prin care se evalueaza mediul in care traieste o persoana, apoi se fac anumite schimbari cu scopul de a produce imbunatatiri semnificative in comportamentul uman, in sensul adaptarii acesteia la cerintele mediului social.

Terapie realizata in Cabinet Andreea Dumitru, psiholog atestat de Colegiul Psihologilor din Romania in specialitatea Psihologie Clinica; inregistrat in Registrul furnizorilor de servicii psihologice privind desfasurarea activitatii profesionale de interventie psihologica pentru persoanele diagnosticate cu tulburari din spectrul autist, din data de 25.05.2021.

 

Specializare: Psihologie clinica, Logopedie, Psiholog inregistrat la Colegiul Psihologilor din Romania in registrul TSA.

Ce este recompensa?

Recompensa este ceea ce oferim copilului imediat dupa aparitia comportamentului dorit pentru a incuraja mentinerea acestuia.

Recompensa pozitiva:

  • Primara - un intaritor, natural al comportamentului, pe care copilul il considera placut (de exemplu: o bucata de ciocolata).

  • Secundara - un intaritor care este invatat ca fiind placut prin alaturarea acestuia cu unul primar (de exemplu: o lauda).

Recompensa negativa - inlaturarea unui obiect sau a unui stimul pe care copilul il considera neplacut (de exemplu: oprirea unei melodii).

Pentru ca un obiect sa indeplineasca functia de recompensa, el trebuie sa fie oferit imediat si doar in urma unui raspuns corect.

Daca copilului ii place ciocolata si o primeste atunci cand isi strange jucariile, dar mananca ciocolata de fiecare data cand isi doreste, atunci ciocolata nu indeplineste functia de recompensa.

Comanda acum

Ce este SD?

SD-ul (Stimulul discriminativ) este instructia pe care o dam copilului, o intrebare pe care o adresam si care necesita un raspuns, sau un gest care indica raspunsul pe care il asteptam (de exemplu: tinem o jacheta deschisa ii fata copilului pentru a-i indica sa se imbrace).

 Atunci cand ne dorim un anumit raspuns este important sa urmarim cateva principii ale unui SD corect:

  1. Ne asiguram ca avem atentia copilului;

  2. Folosim cat mai putine cuvinte, care indica clar raspunsul dorit si folosim o voce ferma;

  3. SD-ul se da o singura data, apoi se asteapta raspunsul copilului;

  4. Daca raspunsul este cel corect, se recompenseaza;

  5. Daca raspunsul este gresit, oferim ajutorul necesar, astfel incat copilul sa indeplineasca cerinta;

  6. SD nu se ofera sub forma de intrebare pentru a nu lasa copilului oportunitatea de a refuza;

 

SD corect: „Hai sa strangem jucariile”

SD gresit: „Vrei sa ma ajuti sa strangem jucariile? Uite ce dezordine am facut. Trebuie sa strangem inainte de masa…”

Este important sa folosim doar un SD o data pentru a oferi copilului mai multe oportunitati de a primi recompensa.

A - B - C

Relatia dintre comportamente si mediul inconjurator este descrisa de principiile conditionarii operante care are 3 componente:

  1. ANTECEDENT – situatia in care a aparut comportamentul respectiv;

  2. COMPORTAMENT – actiunea intreprinsa ca reactie la antecedent;

  3. CONSECINTA – ce s-a intamplat imediat dupa aparitia comportamentului;

Evaluare psihologica si plan de interventie in terapie (60 minute)

350 lei

Sedinta terapie ABA

60 minute

150 lei

Abonament terapie ABA,

12 sedinte, 60 minute sedinta*

1500 lei

Psihologie

Programari

0727.988.679

031.780.6656

contact@kinetobebe.ro

Formular contact

Preturi

Program

Luni - Vineri : 08:00 - 20:00

Sambata: 08:00 - 15:00

Duminica: Inchis

Centrul KinetoBebe Mosilor
Adresa: Calea Mosilor, nr. 158, et.1, sector 2, Bucuresti

Centrul KinetoBebe Sud

Adresa: Sos. Oltenitei, nr. 87-99, et.3, sector 4, Bucuresti

Centrul KinetoBebe Nord
Adresa: str. Nicolae Caramfil, nr.71-73, et. 4, sector 1, Bucuresti (acces din str. Intrarea Gheorge Simionescu, nr. 7)

Programari

0727.988.679

031.780.6656

contact@kinetobebe.ro

Formular contact

Program

Luni - Vineri: 08:00 - 20:00

Sambata: 08:00 - 15:00

Duminica: Inchis

Adresa: Sos. Oltenitei, nr. 87-99,

et. 3, sector 4, Bucuresti

Adresa: str. Nicolae Caramfil, nr. 71-73, et. 4, sector 1, Bucuresti. (acces din str. Intrarea Gheorge Simionescu, nr. 7)

Adresa: Calea Mosilor, nr. 158, et. 1, sector 2, Bucuresti

Tipurile de prompt

  • Prompt vizual - o imagine sau un indiciu vizual

  • Modelarea - realizarea unei actiuni pe care o dorim imitata de catre copil

  • Prompt de pozitie - mutarea raspunsului corect mai aproape de copil

  • Prompt gestual - folosirea unui gest pentru a indica raspunsul corect

  • Prompt verbal partial - spunerea partiala a raspunsului corect („Va”)

  • Prompt verbal complet - spunerea raspunsului corect („Vaca”)

  • Prompt fizic partial - folosirea unor miscari mici pentru a asigura alegerea raspunsului corect (atingerea cotului sau  mainii copilului si indreptarea acestuia catre raspuns)

  • Prompt fizic total - manipularea fizica completa a copilului pentru a oferi raspunsul corect (mana peste mana)

Ce este promptul?

Promptul este ajutorul oferit copilului pentru a indeplini un SD. Acestea sunt clasificate intr-o ierarhie de la cele mai intruzive la cele mai putin intruzive.

 

In terapia ABA, promptul este o componenta necesara in predarea abilitatilor noi. Folosim tipul de prompt cel mai intruziv atunci cand incepem predarea unui abilitati noi pentru a ne asigura ca raspunsul copilului va fi unul corect si il vom putea recompensa. Cu cat copilul stapaneste mai bine o abilitate, cu atat promptul scade in intruzivitate pentru a evita dependenta de ajutorul din partea altei persoane.

 

Cu cat ajutam mai putin un copil, cu atat el devine mai independent.

Implicarea parintilor in programele ABA este esentiala pentru succesul procesului terapeutic. Nici un program de terapie nu poate avea succes daca nu este exersat si generalizat in cadrul familiei, pe strada, in parc, la locul de joaca. Copilul petrece cel mai mult timp alaturi de familie si implicit, in cadrul acesteia, se ivesc cele mai multe oportunitati de exersare si mentinere a abilitatilor invatate in timpul sedintelor de terapie.

Tipurile de prompt

  • Prompt vizual - o imagine sau un indiciu vizual

  • Modelarea - realizarea unei actiuni pe care o dorim imitata de catre copil

  • Prompt de pozitie - mutarea raspunsului corect mai aproape de copil

  • Prompt gestual - folosirea unui gest pentru a indica raspunsul corect

  • Prompt verbal partial - spunerea partiala a raspunsului corect („Va”)

  • Prompt verbal complet - spunerea raspunsului corect („Vaca”)

  • Prompt fizic partial - folosirea unor miscari mici pentru a asigura alegerea raspunsului corect (atingerea cotului sau  mainii copilului si indreptarea acestuia catre raspuns)

  • Prompt fizic total - manipularea fizica completa a copilului pentru a oferi raspunsul corect (mana peste mana)

Comanda acum

Ce este promptul?

Promptul este ajutorul oferit copilului pentru a indeplini un SD. Acestea sunt clasificate intr-o ierarhie de la cele mai intruzive la cele mai putin intruzive.

 

In terapia ABA, promptul este o componenta necesara in predarea abilitatilor noi. Folosim tipul de prompt cel mai intruziv atunci cand incepem predarea unui abilitati noi pentru a ne asigura ca raspunsul copilului va fi unul corect si il vom putea recompensa. Cu cat copilul stapaneste mai bine o abilitate, cu atat promptul scade in intruzivitate pentru a evita dependenta de ajutorul din partea altei persoane.

 

Cu cat ajutam mai putin un copil, cu atat el devine mai independent.

Implicarea parintilor in programele ABA este esentiala pentru succesul procesului terapeutic. Nici un program de terapie nu poate avea succes daca nu este exersat si generalizat in cadrul familiei, pe strada, in parc, la locul de joaca. Copilul petrece cel mai mult timp alaturi de familie si implicit, in cadrul acesteia, se ivesc cele mai multe oportunitati de exersare si mentinere a abilitatilor invatate in timpul sedintelor de terapie.

bottom of page