Cu totii cunoastem copii care inca nu au folosit primele cuvinte simple (ex: „mama”, „tata”, „apa”,etc.) desi au ajuns la varsta de 1 an si jumatate. Este acesta un motiv pentru care parintii ar trebui sa consulte un specialist in logopedie sau mai pot astepta un timp pana sa se intervina in acest sens?
Intarzierea in dezvoltarea limbajului presupune o serie de semne care trebuie urmarite de catre parinti:
Copilul nu foloseste gesturi si sunete pentru a indica un obiect pe care il doreste;
Primele cuvinte nu au aparut pana in jurul varstei de 1 an si jumatate;
Au aparut cateva cuvinte in vorbirea copilului, insa intampina dificultati in a achizitiona noi cuvinte in vocabular;
La varsta de 2 ani nu formuleaza propozitii scurte prin alaturarea a 2 cuvinte;
Intampina dificultati in a intelege si in a raspunde comenzilor verbale ale adultilor;
Apar dificultati in a raspunde intrebarilor adresate (Cine? Ce face? Unde?);
In jurul varstei de 3 ani nu se exprima formuland propozitii complexe;
Propozitiile formulate sunt greu inteligibile pentru cei din jur din cauza nerespectarii ordinii firesti a cuvintelor;
Nu ofera o explicatie la intrebarea „De ce?”;
In cazul in care copilul prezinta cel putin unul dintre aceste semne, este necesar sa fie evaluat de catre un specialist care va stabili daca este vorba despre o intarziere in dezvoltarea limbajului si daca aceasta este asociata si cu alte dificultati. De asemenea, logopedul va stabili un plan de interventie si va alege metodele potrivite in vederea stimularii limbajului receptiv si a celui expresiv.
Nu este copilul prea mic pentru interventie?
Interventia timpurie in cazul intarzierii in dezvoltarea limbajului este extrem de importanta pentru ca decalajul dintre achizitiile copilului si reperele de dezvoltare conform varstei cronologice sa nu se agraveze in timp si pentru a se evita consecintele ulterioare care pot sa apara in plan scolar. Daca nu se intervine in vederea recuperarii, intarzierea in dezvoltarea limbajului poate produce o serie de dificultati precum:
Dificultati de intelegere a conceptelor abstracte, a limbajului figurativ;
Inteligibilitatea redusa a vorbirii;
Stima de sine scazuta din cauza constientizarii dificultatilor de vorbire odata cu intrarea in gradinita/scoala;
Afectarea abilitatilor de scris-citit;
Dificultati de intelegere si respectare a cerintelor celor din jur.
Comments