Cu totii cunoastem expresia "cu cat mai devreme, cu atat mai bine", mai ales atunci cand ne gandim la interventia terapeutica timpurie, dorindu-ne sa utilizam la maximum neuroplasticitatea. Neuroplasticitatea este "sculptorul" creierului, iar interventia timpurie reprezinta o unealta esentiala ce permite modelarea si optimizarea functiilor neuronale. Interventia timpurie poate fi inceputa inca din maternitate, prin implementarea unor strategii specifice de stimulare, menite sa sprijine dezvoltarea armonioasa a creierului si sa previna eventualele intarzieri in achizitiile motorii, sociale sau emotionale.
La baza oricarei interventii trebuie sa stea rationamentul clinic bazat, in cele mai multe cazuri, pe o evaluare obiectiva. Evaluarea GMA poate fi un instrument cheie pentru initierea si personalizarea interventiei terapeutice timpurii.
Evaluarea Generala a Miscarii (GMA) este o metoda de evaluare a integritatii sistemului nervos la sugari, bazata pe analiza video a miscarilor spontane ale acestora. Aceasta metoda a fost dezvoltata de neurologul austriac Heinz Prechtl si este utilizata pentru a identifica potentiale probleme neurologice la nou-nascuti si sugari.
Principalele caracteristici ale GMA:
Evaluarea este non-invaziva: GMA se bazeaza pe observarea miscarilor spontane ale bebelusului, fara a necesita interventii sau teste suplimentare. Miscarile sunt analizate de catre un specialist in evaluarea generala a miscarii, care evalueaza caracteristicile calitative ale acestora.
Studiile au aratat ca evaluarea GMA are un grad mare de sensibilitate, specificitate si predictibilitate.
Sensibilitate - este considerat un instrument foarte sensibil pentru detectarea anormalitatilor in dezvoltarea sistemului nervos.
Specificitate - poate ajuta la diferentierea intre miscarile normale si cele patologice.
Predictibilitate - poate fi un indicator predictiv al anumitor tulburari neurologice, cum ar fi paralizia cerebrala.
Evaluarea urmareste doua perioade cheie in neurodezvoltare:
- De la nastere pana la 45 de saptamani postmenstruale, denumita si perioada "writhing", in care se urmareste calitatea miscarilor. Acestea trebuie sa fie variabile, complexe si fluente.
- A doua perioada este cea a miscarilor "Fidgety" care poate fi analizata din saptamana a 6-a posttermen pana la saptamana a douazecea, aceasta perioada incepe si se termina gradual. Dupa saptamana a douazecea motricitatea spontana dispare si este inlocuita de motricitatea voluntara si intentionala.
Beneficiile evaluarii GMA:
● Identificarea precoce a problemelor: GMA poate ajuta la identificarea precoce a unor potentiale probleme neurologice, cum ar fi pareza cerebrala sau alte tulburari de miscare.
● Interventie timpurie: O identificare precoce permite inceperea unei interventii timpurii, ceea ce poate creste semnificativ prognosticul copilului.
● Urmarirea progresului: Evaluarile repetate GMA pot ajuta la monitorizarea progresului copilului si la ajustarea planului de interventie.
Detectarea sugarilor cu risc crescut permite includerea acestora intr-un program de interventie timpurie personalizat, care are ca scop stimularea abilitatilor cognitive, motorii si sociale, reducerea riscului de intarziere in dezvoltare si optimizarea sanselor de integrare in mediul familial si social. Interventia timpurie, adaptata nevoilor fiecarui sugar, poate influenta pozitiv traiectoria de dezvoltare si poate creste semnificativ sansele atingerii potentialului maxim individual.
Abordarea terapeutica trebuie sa fie una de tip integrativa care sa vizeze atat functia, cat si structura. Abordarea kinetoterapeutica in perioada neonatala va urmari:
● Sustinerea si imbunatatirea activitatii aparatului respirator
● Stimulare oro-faciala pentru favorizarea suptului si inghititului
● Pozitionare facilitatoare cu rolul de a reduce stresul, conservarea energiei, imbunatatirea calitatii somnului.
● Prevenirea sau corectarea asimetriilor posturale
● Stimularea dezvoltarii senzitivo-motorii.
In aceasta perioada este foarte important ca prin kinetoterapie sa sustinem activitatea nou-nascutului, sa-l ghidam activ catre noi miscari, sa-i oferim stimulii adecvati.
Stimulam, nu supra-stimulam!
Autor: KT. IULIAN NICOLAE, Coordonator departament kinetoterapie