logo
    • 15 SEP 17
    Tulburari de limbaj la copii

    Atunci cand copilul intampina dificultati in exprimarea verbala sau in scris, de receptionare a mesajului comunicat, vorbim despre tulburari de limbaj, aici intervenind practic logopedia.

    Clasificarea tulburarilor de limbaj

    Pentru o mai buna cunoastere a zonei de actiune a logopediei ,vom trece in revista o clasificare generala a tulburarilor de limbaj in functie de deficienta sau dificultatea survenita. Astfel avem:

    Tulburari de pronuntie( dislalia, rinolalia, disartria),

    Tulburari de ritm si fluenta a vorbirii (balbaiala, logonevroza, tahilalia, bradilalia, aftongia, tulburari pe baza de coree, tumultus sermonis),

    Tulburari de voce (afonia, disfonia, fonastenia, mutatia patologica),

    Tulburari ale limbajului scris-citit (dislexia, alexia, agrafia, disgrafia, disortografia),

    Tulburari polimorfe de limbaj (afazia, alalia),

    Tulburari de dezvoltarea a limbajului (mutism psihogen, intarziere in dezvoltarea generala a vorbirii, disfunctii verbale din sindroamele handicapului de intelect),

    Tulburari ale limbajului bazat pe disfunctiile psihice( dislogia, ecolalia, jargonofazia, bradifazia).

    Planul de interventie terapeutica

    Fiecare tulburare de limbaj are cauzele, particularitatile si manifestarile proprii astfel ca si interventia logopedica necesita un plan terapeutic personalizat in functie de unicitatea individului in cauza cat si de specificul tulburarii.

    Inainte de conceperea planului terapeutic si initierea interventiei logopedice propriu-zise, specialistul face o evaluare folosind instrumentele specifice (interviul, observatia, anamneza, chestionare), astfel putand oferi un diagnostic logopedic.

    Demersul terapeutic este specific fiecarei tulburari, si difera in functie de gradul de afectare, de varsta, resursele si trasaturile de personalitate ale copilului, putand sa aiba o intindere mai mica (saptamani) sau mai mare (luni, chiar ani) de timp.

    Foare important de stiut este cand se poate incepe aceasta terapie si raspunsul la aceasta intrebare difera in functie de nevoia specifica a copilului din punct de vedere logopedic.

    Tulburari de pronuntie

    Daca vorbim despre tulburari de pronuntie (cele mai frecvente fiind dislaliile), trebuie mentionat faptul ca dezvoltarea aparatului fono-articulator (faringe, fose nazale, sept nazal, cavitatea bucala, laringe, corzi vocale) implicat in procesul vorbirii, se finalizeaza in jurul varsei de 3-4 ani, de unde putem trage concluzia ca o diagnosticare si interventie oportuna poate avea loc din acel moment.

    In cazul tulburarilor scris-cititului, trebuie sa tinem cont de faptul ca din punct de vedere psihomotric si cognitiv, copilul este pregatit in jurul varstei de 5-6 ani, deci terapia logopedica nu poate incepe mai devreme de 7 ani cel putin.

    Cand tulburarea de limbaj este de natura psiho-emotionala (mutismul electiv), de ritm si fluenta a vorbirii (balbaiala) precum si atunci cand face parte dintr-un diagnostic diferentiat si devine o consecinta a unei tulburari principale( ex: autism, deficienta mintala, epilepsie etc) se recomanda inceperea terapiei cat mai prompt, putand deveni parte integranta dintr-un plan terapeutic interdisciplinar complex.

    In general, daca dupa varsta de 2-3 ani, copilul intampina dificultati in a-si insusi limbajul, este recomandat sa se inceapa terapia logopedica.

    Interventia logopedica

    Asa cum am descris mai sus, momentul inceperii terapiei logopedice va fi stabilit in urma unei evaluari si la recomandarea specialistului care va tine cont de specificul tulburarii (daca aceasta exista), de varsta cronologica si de stadiul de dezvoltare al copilului.

    O interventie prompta din punct de vedere logopedic, aduce multe beneficii deoarece diminueaza sau opreste formarea de deprinderi negative in vorbire, crescand stima de sine a copilului, increderea in propriile forte si reduce aparitia complexelor de inferioritate, precum si stigmatizare de catre ceilalti copii.

    Cu cat se pot corecta dificultatile de limbaj mai devreme de integrarea copilului in mediul scolar cu atat mai bine pentru acesta, altfel, pe langa complexele de inferioritate si stigmatizare, pot aparea si dificultati in invatare cu repercursiuni pe termen lung in dezvoltarea globala a copilului

    Logopedie