logo
    • 12 FEB 18
    Cum practicam schiul in siguranta?

    SCHI

    Sportul preferat al iernii, vazut de kinetoterapeuti si monitori

    Daca a venit iarna, este zapada la munte si se poate schia, atunci… schiem. Dar trebuie sa intelegem ca nu putem sa practicam acest sport oricum. Este un sport al precautiei si al atentiei, al disciplinei si al respectului reciproc.

    Ca sa discutam despre schi, si mai ales despre cum invata cei mici sa schieze corect, trebuie sa luam in considerare urmatoarele:

    VARSTA la care ne urcam copiii prima data pe schiuria incepe un curs de ski are sens abia incepand cu varsta de trei inspre patru ani.  Acest lucru il recomanda atat monitorii de ski din Romania in acord cu Asociatiile de Ski din Europa cat si kinetoterapeutii. Este foarte interesant cum apar tot felul de asa numite cursuri “Ski in Scutece”, cursuri in care se integreaza copii cu varsta de 2 ani.

    Aceste cursuri sunt gandite doar pentru a invata prima alunecare pe zapada si pentru a invata sa isi tina echilibrul pe zapada, sa se obijnuiasca cu echipamentul si miscarea activa in aer liber iarna.  Pentru a invata cu adevarat sa schieze, aceasta varsta este mult prea mica, abia de la trei ani, copilul fiind cu adevarat pregatit din punct de vedere al dezvoltarii motorii (rezistenta, echilibru si coordonare) pentru a incepe sa schieze. Deasemenea, la varsta mai mica de trei ani, copilul oboseste repede si pierde repede interesul in aceasta activitate. Plus ca una din conditiile pentru a te simtii bine pe partie este sa fii…uscat 😊

    La varsta de trei ani, monitorul de ski incepe lectiile, asistat, tinand skiurile copilului si invatandu-l echilibrul si miscarile primare de ski.

    Alegerea SCOLII DE SKI – inainte, era  obiceiul sa fim luati de parinti si pusi intre schiurile lor. Astfel plecam in plug, pe deal in jos. Aceste timpuri au trecut, pentru a-l invata pe cel mic sa foloseasca toate utilitatile unei partii de schi si sa schieze pe partii agglomerate si de diferite grade de dificultatea, este nevoie sa se apeleze la un monitor, la o scoala de schi. Scolile de schi folosesc la nivelul incepator partii care le sunt dedicate, baby lifturi care se pot opri la cea mai mica problema in siguranta, banda antiderapanta, etc. Deasemenea, a invata in grupe de copii cu acelasi nivel este mult mai usor… La alegerea scolii de schi, in primul rand trebuie sa fim atenti ca moitorul sa detina un certificat de instructor de schi. Taberele de schi unde se imbina sportul cu atelierele de dezvoltare personala, aduc foarte multe avantaje.

     Rolul scolii de schi este unul fundamental in invatarea si perfectionarea stilului de schi atat pentru adulti cat si pentru copii.

    Daca unele sporturi simuleaza miscari naturale ale corpului, schiul alpin este diferit prin faptul ca ne pune intr-o ipostaza de alunecare atipica corpului uman. Pentru a stapanii alunecarea trebuie sa controlam elemente precum echilibrul, presiunea asupra zapezii, pivotarea si rotatia, elemente foarte complicate de executat simultan. Pe langa acestea, prin experienta acumulata, acestia sunt in masura sa protejeze copilul atat prin prisma alegerii corecte a terenului, a echipamentului, a exercitiilor de predare cat si prin capacitatea de a stopa inca din “fasa” a unor deprinderi care pot pune in pericol schiorul.

     Rolul parintelui – este complementar cu cel al scolii de schi. Indiferent de varsta copilului pregatirea fizica este obligatorie inainte de a merge sa faca efort pe munte. Ar trebui sa intelegem ca cea mai mare parte a timpului copilul nostru o petrece la gradinita sau scoala in activitati mai mult intelectuale decat fizice. O iesire pe munte, mai ales pentru a face efortul de a schia nu este de neglijat in aceste conditii. Pentru organismul copilului totul este nou: temperatura, solicitarea fizica, lumina, conditiile meteorologice, echipamentul (mai ales pentru incepatori).

    Ce exercitii sunt de ajutor pentru copii?

    Pentru pregatirea membrelor superioare:

    – aruncatul mingei;

    – cataratul pe spalier;

    – flotarile cu sprijin pe genunchi sau la perete;

    – strangerea in maini a mingiutelor de burete;

    – exercitii cu banda elastica.

    Pentru membrele inferioare:

    – genuflexiuni;

    – exercitii de coordonare si echilibru;

    – urcatul si coboratul scarilor.

    ECHIPAMENTUL CORECT – Schiul este un sport minunat de iarna, dar unul din dezavantajele lui este faptul ca nu este un sport ieftin, iar varianta cea mai buna, mai ales pentru copii este inchiriatul echipamentelor (cu calitate controlata).

     Clapari de buna calitate, din material dur si interior calduros. Cand se probeaza claparul, copilul trebuie sa aiba sosetele de ski. Ideal este ca intre degetul mare si varful claparului sa fie aproximativ 1 cm, iar calcaiul sa nu fie lipit de margine inferioara a claparului.

    • Schiurile nu trebuie sa fie mai mari ca inaltimea copilului niciodata. Se recomanda sa nu se foloseasca schiuri vechi din pivnita proprie, ci inchirierea de schiuri tip carve. Acestea au o tatime mai mica de 72 de mm si se merge mai mult pe canturi. Fiind mijlocul subtire se poate trece de pe o parte a alteia a schiului mult mai usor. Cand se inchiriaza schiurile trebuie sa se acorde o atentie crescuta calibrarii
    • La cursurile de schi si in general cand se schiaza, temperature corpului creste foarte mul datorita efortului, deaceea este important sa nu se imbrace copilul foarte gros. Este de dorit sa se foloseasca imbracaminte functionala. Imbracaminte usoara, contra vantului si impermeabila, care lasa pielea sa respire si are functii termoizolatoare
    • Casca de protectie cu certificate de ciliate CN EN 1077 si ochelari de soare cu protective UV.
    • Placa de protectie spate.

     De multe ori complexitatea sportului este trecuta cu vederea de catre parinti si aceasta este ipostaza in care se intampla cele mai multe ACCIDENTE. Cele mai dese accidente pornesc de la faptul ca persoanele de la care invata, nu sunt specialisti in domeniu si trec cu vederea anumite aspecte importante. Incalzirea inainte de inceperea cursului de schi, reglarea echipamentului, folosirea echipamentului de protectie adecvat, abordarea treptata a exercitiilor, corectarea incipienta a greselilor, transmiterea unor informatii simplificate si graduale, adaptate varstei, sunt cele mai importante informatii pe care doar un monitor de schi le poate transmite corect.

    Trebuie sa fim constienti ca schiul este al doilea sport ca incidenta a accidentelor, dupa fotbal.

    Care sunt partile corpului care sunt cele mai expuse acidentelor:

    Aproximativ 10% din acidente au ca urmare traumatisme cranio-cerebrale. Dar purtarea castii de protectie poate reduce foarte mult aceste acidente.

    Lovituri la umar, luxatii sau rupturi de clavicula sau coaste, sunt mai des intalnite la cei care practica snowboardul si sunt in principal baietii care cad pe umar.

    Genunchii sunt cea mai afectata parte a corpului, find zona si cea mai solicitata la ski. In caz de accidentare se pot rupe sau fisura ligamentele sau meniscul. O treime din accidentele de schi sunt soldate cu leziune la nivelul genunchiului. Mai predispuse sunt persoanele de sex feminin.

    Clasicul picior rupt (fractura de tibie sau femur), se intampla in cele mai multe cazuri datorita legaturilor necalibrate sau impactului cu alte obiecte de pe partie.

    Datorita faptului ca nu facem exercitii de incalzire inainte de a pleca in prima tura de partie, pot sa existe suprasolicitari ale muschilor si chiar rupturi musculare. La temperatura mica muschii de contracta si nu pot sustine efortul la care sunt supusi.

    Se mai pot intalni si afectiuni la nivelul coloanei vertebrale si ale gleznei sau degetului mare de la mana.