logo
    • 05 IAN 18
    Evaluarea copiilor cu Scala Weschler de Inteligenta pentru Copii (WISC-IV)

    Evaluarea copiilor cu WISC-IV poate fi aplicata copiilor cu varsta cuprinsa intre 6 si 16 ani si 11 luni si ofera scoruri compozite care reprezinta functionarea intelectuala in domenii cognitive specifce ( Indicele de Intelegere verbala, Indicele Rationamentului perceptiv, Indicele Memoriei de lucru si Indicele Vitezei de procesare ), dar ofera si un scor compozit care reprezinta abilitatea intelectuala generala a copilului (Coeficientul de inteligenta total).

    Scala Weschler de Inteligenta pentru Copii (WISC-IV):

    Indicele Intelegerii Verbale

    Este alcatuit din subteste care masoara abilitatile verbale utilizand

    • rationamentul: operatia mintala cu ajutorul careia din doua sau mai multe judecati se obtine o judecata noua, care se produce logic din celelalte doua, argumente prin care copilul isi va sustine punctul de vedere, modul in care poate trage concluzii copilul
    • Intelegerea
    • Conceptualizarea: folosirea unei teorii invatate pentru a genera concept, modul in care un copil formeaza un concept pornind de la un lucru oarecare

    Subtestul Similaritati ii solicita copilului sa determine asemanari dintre doua concepte prezentate verbal. Acesta masoara rationamentul verbal si formarea conceptelor, implica intelegerea auditiva, memoria, diferenta intre caracteristicile importante si neesentiale si exprimarea verbala. La nivel comportamental, psihologul noteaza modul in care copilul primeste feedback de la psiholog, daca invata din exemple anterioare, daca este rigid in gandire, obsesivitate, toleranta la frustrare.

    Subtestul Vocabular ii solicita copilului sa defineasca o serie de cuvinte si masoara cunostintele legate de cuvinte, formarea conceptelor, fundamentul de cunostinte, abilitatea de a invata, memoria de lunga durata, gradul de dezvoltare al limbajului, perceptia auditiva si intelegerea, conceptualizarea verbal si exprimarea verbala. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza dificultatile de pronuntie, exprimarea verbala, dificultati de auz, discriminare auditiva, insecuritate, obsesivitate.

    Subtestul Intelegere ii solicita copilului sa raspunda la intrebari bazanu-se pe capacitatea lui de a intelege principii generale si situatii sociale si masoara rationamentul verbal (perceptia, acumularea, organizarea si aplicarea cunostintelor prin limbaj) conceptualizarea, intelegerea verbala si exprimarea, abilitatea de a evalua si de a utiliza experienta trecuta si abilitatea de a demonstra ca stapaneste informatiile practice, reguli de comportament, judecata sociala, maturitatea. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza obsesia pentru detalii, latenta de raspuns, exprimarea verbala, probleme de articulare, inatentia, modul in care copilul va raspunde la conceptele sociale prezentate, frustrarea.

    Subtestul Informatii ii solicita copilului sa raspunda la intrebari de cultura generala si masoara abilitatea de a achizitiona, retine si reactualiza cunostinte generale faptice si implica inteligenta cristalizata, memoria de lunga durata, abilitatea de a retine si reactualiza informatii de la scoala si din mediul social, perceptia auditiva, intelegerea si limbajul expresiv. Inteligenta cristalizeaza este dobandita si reprezinta utilizarea informatiilor stocate in creier ca urmare a invatarii. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza anxietatea, motivatia scazuta, dificultati de reactualizare a informatiilor, obsesivitatea, timpul de raspuns.

    Subtestul Rationament Verbal ii solicita copilului sa identifice solutii pentru anumite ghicitori ce urmeaza o logica si masoara intelegerea verbala, abilitatea de a judeca analogic, generalizarea, abstractizarea verbala (modalitatea prin care copilul va desprinde unele insusiri esentiale si comune ale unui grup de obiecte sau fenomene, din generalizarea acestora pentru a forma notiuni si categorii logice, pentru a descoperi legile fenomenelor propuse), cunostintele in domeniu, abilitatea de a integra si sintetiza diferite tipuri de informatii, de a genera concepte alternative. La nivel comportamental si observational, psihologul dificultati de auz, inatentie, viteza de lucru, stilul de raspuns, impusivitate, toleranta la frustrare.

    Indicele Rationamentului Perceptiv

    Este alcatuit din subteste care masoara rationamentul perceptiv si organizarea si reflecta abilitatea de a gandi flexibil. Sarcinile care necesita rationament fluid implica procesul de manipulare cu abstractiuni (procesul prin care copilul va  desprinde si retine unele dintre caracteristice si relatiile esentiale ale conceptului), manipularea regulilor, a generalizarilor si a relatiilor logice. Inteligenta fluida se refera la abilitatea copilului de intelege si a rezolva problemele propuse intr-un mod independent de cunostintele pe care le-a acumulat anterior. Aceasta este unul dintre cei mai importanti factori pentru procesul de invatare, se afla in stransa legatura cu succesul educational si profesional.

     

    Subtestul Cuburi ii solicita copilului sa foloseasca diverse cuburi 3D pentru a reproduce imagini din 2D si masoara abilitatea de a analiza si sintetiza stimuli vizuali abstracti, formarea de concepte nonverbale, perceptia si organizarea vizuala, procesarea simultana, coordonarea vizuo-motorie, invatarea si abilitatea de a separa figurile de fond, separarea vizuala, integrarea proceselor vizuale si motorii. In viata de zi cu zi, problemele de figura fond sunt evidentiate prin modul in care copilul poate filtra sau exclude materiale vizuale irelevante dintr-o multime, abilitate necesara pentru atentie, concentrare, citit.  La nivel comportamental, psihologul noateaza stilul de rezolvare al problemelor, modul in care copilul dezvolta o strategie, planificarea, impusivitatea, problemele motorii, probleme legate de memoria vizuala, obsesivitatea pentru detalii, persistenta, toleranta la frustrare, probleme perceptive.

    Subtestul Concepte Grafice ii solicita copilului sa aleaga din siruri diferite de imagini, grupuri care sa se asemene printr-o regula pe care trebuie sa o determine singur copilul si masoara abilitatea de a rationa abstract, categorial. La nivel comportamental, psihologul noteaza toleranta la frustrare, defensivitate, evitarea, stilul de raspuns si de gandire, probleme vizual-perceptive.

    Subtestul Matrici ii solicita copilului sa aleaga dintr-o lista de imagini, acea imagine care va respecta regula oferita si masoara inteligenta fluida si abilitatile intelectuale generale. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza strategia de rezolvare a problemei, impulsivitatea, daca renunta usor, frustrarea.

    Subtestul Completare de Imagini ii solicita copilului  sa identifice parti lipsa din imagini si masoara perceptia si organizarea vizuala, concentrarea si recunoasterea vizuala a detaliilor esentiale. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza viteza de raspuns a copilului, stilul de rezolvare al problemelor, inflexibilitatea in gandire, opozitionismul, dificultati de reactualizare a cuvintelor invatate anterior

    Indicele Memoriei de Lucru

    Este alcatuit din subteste care masoara atentia, concentrarea si memoria de lucru. Memoria de lucru reprezinta abilitatea de a mentine activa informatia in constiinta, de a realiza operatii sau de a manipula aceasta informatie si pentru a obtine un rezultat. Memoria de lucru este o componenta esentiala pentru rationamentul fluid si a altor procese cognitive de ordin superior, fiind in stransa legatura cu achizitiile si invatarea.

    Subtestul Memorarea Numerelor ii solicita copilului sa repete siruri de cifre dupa examinator, care vor creste in dificultate si lungime pe parcursul itemilor. Acesta masoara memoria auditiva de scurta durata, abilitatea de a respecta o ordine prestabilita, atentia si concentrarea, codarea si procesarea auditiva. Memorarea inversa a numelor implica memoria de lucru, transformarea informatiilor, manipularea mentala, imaginatia vizuo-spatiala. Flexibilitaea cognitiva si activarea/alerta mentala sunt masurate prin trecerea de la memorarea numerelor in ordinea prezentata la memorarea numerelor in ordine inversa. La nivel comportamental, psihologul noteaza modul in care va folosi o strategie de rezolvare a problemelor propuse, erorile produse de uitarea numerelor, inatentia, dificultatile de auz, anxietatea, impusivitatea.

    Subtestul Secvente de Litere si Numere ii solicita copilului sa repete siruri de cifre insa in ordine inversa fata de cum le prezinta examinatorul. Acesta masoara secventierea, manipularea mentala, atentia, memoria auditiva de scurta durata, imaginatia vizuo-spatiala si viteza de procesare. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza strategia de rezolvare a problemei, inatentia, dificultatile de auz, anxietatea, toleranta la frustrare, capacitatea memoriei de lucru.

    Subtestul Aritmetica ii solicita copilului sa efectueze o serie de calcule mentale intr-un timp dat, cu instructiunile oferite verbal de catre examinator. Subtestul implica manipulare mentala, concentrare, atentie, memorie de scurta si lunga durata, abilitatea de a relationa cu numere, activare mentala, secventiere, flexibilitatea gandirii, gandire logica. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza anxietatea, distractibilitatea, competitivitatea, concentrarea, insecuritate, dificultati de auz, inatentie, viteza de lucru, stilul de raspuns.

     Indicele Vitezei de Procesare

     Este alcatuit din subteste care masoara viteza de procesare mentala si grafo-motrica. Viteza de procesare reprezinta viteza cu care informatia este procesata la nivel cerebral si este legata strans de capacitatea mentala, performanta la citire, rationamentul in functie de conservarea resurselor cognitive si de eficienta cu care se utilizeaza memoria de lucru pentru sarcini flexibile de ordin superior. Viteza de procesare este foarte importanta deoarece este direct legata de dezvoltarea neurologica iar in cazul unor tulburari neurologice este afectata (tumori cerebrale, ADHD, leziuni traumatice, hidrocefalie etc). Odata cu trecerea de la o varsta la alta se poate obesrva o imbunatatire in viteza de procesare a copilului, odata cu cresterea mielinizarii.

    Subtestul Codare ii solicita copilului sa urmareasca o grila de simboluri intr-un timp dat si sa copieze intr-o grila separata simbolurile corespunzatoare.  Masoara memoria de scurta durata, abilitatea de a invata, perceptia vizuala, coordonarea vizuo-motorie, abilitatea de a scana vizual, flexibilitatea cognitiva, atentia, motivatia, procesarea vizuala si secventiala. La nivel comportamental, psihologul noteaza insecuritatea, functionarea memoriei vizuale, focusarea oculara, dificultati la nivelul conceptelor de numar, impusivitate, abilitati de planificare, anxietate, oboseala, plictiseala, inatentie, obsesivitate, atentie la detalii, perfectionism.

    Subtestul Cautare de Simboluri implica memoria vizuala de lunga durata, coordonarea vizuo-motorie, flexibilitatea cognitiva, discriminarea vizuala, concentrarea, intelegere verbala, organizare perceptuala, planificare si invatare. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza simptome precum tremor, presiunea folosita pentru utilizarea creionului, anxietatea, focalizarea atentiei, obsesivitatea, impusivitatea, volumul memoriei vizuale, plictiseala, oboseala.

    Subtestul Barare masoara viteza de procesare, atentia selectiva vizuala, vigilenta, omisiunile vizuale. La nivel comportamental si observational, psihologul noteaza simptome precum tremor, presiunea cu care foloseste creionul, anxietatea, imaturitate, atentia si concentrarea, oboseala, consistenta raspunsurilor, modul in care tolereaza impunerea regulilor, impuslvitate, efectul distractorilor asupra performantei.

    In plus fata de subteste si scorurile compozite oferite de indici, mai este posibila calcularea unor scoruri aditionale procesuale, care ofera informatii detaliate despre performanta copilului. WISC este folosit nu doar ca un test de inteligenta, ci ca un instrument clinic folosit pentru a examina achizitiile, memoria, comportamentul adaptiv, inteligenta emotionala și supradotarea.

    Ce trebuie sa stie parintii despre evaluarea neuropsihologica la KinetoBebe

    Chiar daca Scala Weschler de Inteligenta pentru Copii (WISC-IV) nu a fost conceput de la inceput pentru a fi utilizat in evaluarea neuropsihologica, acesta nu lipseste in prezent din bateriile de testare. Acesta a fost studiat intensiv in toate versiunile aparute de-a lungul timpului, fiind deosebit de important pentru diagnostic si planificarea terapiei in cazul copiilor cu urmatoarele afectiuni pentru care s-au stabilit profile specifice:

    • Tulburari de Spectrul Autismului si Asperger
    • Tulburari de limbaj expresiv
    • Tulburari mixte de limbaj expresiv si receptiv
    • Dizabilitati intelectuale
    • ADHD
    • Tulburari de invatare (dislexie, discalculie, disgrafie)
    • Traumatisme cranio-cerebrale deschise sau inchise
    • Tulburari motorii
    • Dificultati de auz
    • Hidrocefalie si Spina Bifida
    • Epilepsie si candidati la chirurgia epilepsiei
    • Intoxicatie cu plumb
    • Hipoxie la nastere
    • Infectii ale sistemului nervos
    • Diverse tipuri de cancer inclusiv tumori cerebrale
    • Accident vascular cerebral
    • Contuzii
    • Malformatia Arnold-Chiari
    • Moyamoya
    • Malformatii arterio-venoase
    • Abces cerebral
    • Encefalita
    • Encefalopatie
    • Demielinizare
    • Neurofibromatoza
    • Paralizie cerebrala
    • Tulburarea alcoolica fetala si expunerea la substante
    • Paralizie cerebrala
    • Hemoragii cerebrale (hematoame subdurale, epidurale, subarahnoidiene)
    • Chisturi cerebrale

    Psihologie copii